سفارش تابلو نقاشی خط

بررسی مشخصات و قیمت انواع تابلو نقاشی خط ، تابلو خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق، تابلو خط نقاشی و نقاشیخط ساده و مدرن

سفارش تابلو نقاشی خط

بررسی مشخصات و قیمت انواع تابلو نقاشی خط ، تابلو خوشنویسی نستعلیق و شکسته نستعلیق، تابلو خط نقاشی و نقاشیخط ساده و مدرن

تعربف نقاشیخط از زبان استاد جواد بختیاری

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۰۱:۰۸ ب.ظ

جواد بختباری هنرمند پبشکسوت و استاد خوشنویس ایرانی در مورد نقاشیخط و تعریف نقاشی خط می گوید ، با تغییر در ابزار سنتی مثل قبم نی خوشنویسی ، کاغذ تحریر و مرکب خطاطی و تبدیل شدن آنها به قبم مو ، بوم نقاشی ، رنگ روغن ، رنگ گواش ، رنگ اکریلیک و حتی لعاب کاری شاهد پیدایش هنر نقاشیخط هستیم که سابقه آن هم بسیار دیرینه است.

 

جواد بختیاری

 

در این آثار باید نوشتار وجه غالب باشد ، در حال حاضر برخی از کارهای اجرا شده و ارایه شده در فضای هنری کشور به جای اینکه نقاشیخط باشند بیشتر بار گرافیکی دارند و فقط در آنها نشانی و حرکاتی از خط یا نشانی از حرکات قلم نی یا وجود کاغذ دیده می شود. 

این استاد خوشنویسی در ادامه می گوید : می توان جریان های نقاشیخط معاصر ایران را به سه دسته تقسیم کرد :

دسته ای از هنرمندان نقاشیخط با در نظر داشتن اصول زیبا شناسی خوشنویسی مقید به رعایت اصول و قواعد سنتی خط نستعلیق ؟، شکسته ثلث یا نسخ هستند و با بهره گیری از رنگی نویسی ، کمپوزیسیون و اجرا روی بوم یا بافت عای مختلف به تولید آثار نقاشیخط می پردازند که استاد جلیل رسولی از این دست هنرمندان می باشد.

در آثار دسته دوم هنرمندان نقاشیخط بخش خوشنویسانه کار کم شده و بیشتر به ترکیب بندی و رنگ بندی می پردازند. در کار این دسته از هنرمندان رشته نقاشی خط المان ها یا اشاراتی شبیه به خوشنویسی وجود دارد. هنر این دسته حس هیجانی و ذوق لحظه ای است که با ترکیب بندی و فضاسازی کمپوزسیون به وجود می اید و به نوعی از جنس هنر آبستره یا تجریدی است.

از نظر فنی کار این هنرمندان قائم به ذات عنصر شناختع شده ای نیست بلکه زبان شخصی خود آنها است. کارهای نقاشیخط مرحوم پیل آرام در این دسته قرار می گیرند. 

 

فرامرز پبل آرام

 

در تصویر بالا نمونه ای از این نوع نقاشیخط را در تابلوی پشت سر فرامرز پیل آرام مشاهده می کنید.

 

دسته سوم نیز با استفاده از مرکب و قلم و کاغذ و همنشین کردن آنها با نقش و طرح کارهایی در عرصه هنر نقاشیخط به وجود آورده اند که در حال افزایش هستند.

از نظر ایشان جریان اول کخ مقید به رعایت اصول سنتی خوشنویسی است دارای اهمیت بیشتری است و در سطح بین المللی و بینال های هنری جهانی نیز توجه بیشتری به آنها می شود.

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی